Frisørskader | Sådan undgår du de 9 typiske skader  

Klokken er ikke engang slået 12, og din ryg er allerede øm. Som frisør bruger du din krop hele dagen – og ofte i knap så hensigtsmæssige stillinger. Din krop bliver slidt. Sådan behøver det dog nødvendigvis ikke at være. Med forebyggende øvelser kan du nemlig være på forkant med ærgerlige frisørskader i fødderne, lænden, ryggen, skuldrene, nakken, armene og fingrene. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår de typiske frisørskader.

Med få redskaber kan du forebygge og styrke din krop til at holde længere i det fag du brænder for.
Vi har besøgt Mette – en dygtig fysioterapeut i Fit&Sund, som har masser af gode forebyggende øvelser til at styrke din frisørkrop med. Øvelserne er særligt gode, fordi de både kan laves mellem behandlingerne eller hjemme. Se med i videoerne nedenfor, som er delt op i de forskellige kropsdele.

Frisørskade 1: Hænder

Grib fat i et par brede madelastikker og en stressbold og gør dig klar til at træne dine fingre – særligt tommeltotten får gavn denne øvelse. Se videoen længere nede i indlægget.

Frisørskade 2: Underarme

Find en genstand med en smule vægt – det kunne være et lod, en gammel føntørrer eller flaske med vand. Placér dine arme på et bord og start øvelserne for underarmene. I videoen nedenfor finder du også udstrækning en udstrækningsøvelse for underarmen, der er god til at modvirke den irriterende prikkende, sovende, snurrende fornemmelse, som nogle frisører lider af i underarmen. 

Frisørskade 3: Håndled

Stræk dig fri for smerterne i håndleddene uden brug af hjælpemidler. Denne øvelse kan du lave hvor som helst. Se videoen for øvelser til hænder, arme og håndled nedenfor.

Frisørskade 4: Skuldre

Fæstne en lang elastik rundt om en stolpe eller nede under dine fødder og styrk dine skuldre – både mellem skuldrebladende og ovenpå. Øvelserne er simple, men helt fantastiske til dine trætte frisørskuldre.

Frisørskade 5: Nakke

Få bugt med den ømme nakke uden nogen form for hjælpemidler. Med få simple strækøvelser kan du komme ømheden i nakken til livs. Se med i videoen nedenfor.

Frisørskade 6 og 7: Ryg og lænd

Frem med skummåtten og styrk din ryg og lænd, så du forebygger gener og skader fra dit arbejde som frisør. Det er hårdt for din ryg at stå op i så mange timer dag efter dag. Med øvelserne i videoen nedenfor kan du hjælpe dig selv med at passe bedre på din ryg.

Frisørskade 8: Fødder

Anskaf dig svangstøtte eller en forfodspelotte og mindsk risikoen for ømme fusser efter en lang arbejdsdag i salonen. Der er to typiske årsager til smerter i dine fødder. Dels opstår smerterne på grund af de mange timer, du står op og udfører behandlinger på dine kunder, dels de flotte – men måske knap så fodvenlige – sko, som du synes, du ser godt ud i.

Er skaden sket, og du har ømme fødder, kan du kompensere for smerten ved at massere fødderne med en lille bold. Se med i videoen nedenfor, hvor fysioterapeuten viser, hvor nemt denne øvelse kan udføres.

Frisørskade 9: Ben

Pump dig til gladere frisør-ben. Som med fødderne belastes dine ben også meget af det stående arbejde, du har som frisør. Hvis du husker at vippe lidt benene i løbet af dagen i salonen, vil det modvirke trætte ben. Se videoen her.  

Med de rigtige øvelser ved hånden til at forebygge de typiske frisørskader, som du kan få i dit fag, vil vi ønske dig rigtig god fornøjelse med videoerne.

Have a nice hair day!